2014. január 18., szombat

Kenyér, Liszt

Ez a fő kérdés ugye, mindig. Magyarországon, ha ételt kell megnevezni, akkor óriási százalékban a kenyér ugrik be mindenkinek. Valószínűleg régről maradt ez ránk, és nyilván a modern kor hozománya, hogy tudjuk a fenyér kenyérnél van egészségesebb, fittebb, táplálóbb fajta.
Amikor egy ilyen betegség diagnózisával állunk szemben, akkor is ez az első étel, aminek elkészítésén elkezdünk gondolkodni. Hogyan tudunk jó kenyeret sütni, venni. Kinek melyik megoldás szimpatikusabb. Mi bőszen elkezdtük felmérni a terepet, először persze a tapasztaltabbat kérdezi az ember. Sógornőm veszi a kenyeret, Schaer márkájú, 400 grammos csodát. Igen teszteltük, nem rossz, de száraz, mivel ugye tartós termék, valahogy nem békültem meg vele. Az ára elég széles skálán mozog, 880 Ft-tól hozzáférhető, sürgősségi megoldásnak nem rossz. Mégsem az igazi, így hát nem elégedtünk meg, és kerestünk tovább.
Egy másik kedves barátnőm, Melinda, aki a férjének gyártja évek óta a kenyeret, megosztotta velem a titkát, azóta is hálásan gondolok arra a napra, átmentem, és kenyeret sütöttünk. Nagyon sokat tanultam tőle, sok apró praktikát osztott meg velem, persze a receptet is.
Ezt tovább is adom:

Fehér kenyér:
Glutenix alfamix vagy Naturbit lisztből kb. 900 g-os kenyérhez:
500 g lisztkeverék, 500 ml langyos víz, 20 g friss élesztő, 1 ek. olaj, 14 g só.
Kenyérsütő gép: tegyük az üstbe a vizet és oldjuk fel benne az élesztőt. Adjuk hozzá a lisztkeveréket és a sót, és kb. 1,5 órás programon készítsük el.
Hagyományos sütő: a hozzávalókat kézi mixerrel 2-3 perc alatt egyenletes tésztává dolgozzuk össze. Kiolajozott formában kelesszük kb. duplájára. Előmelegített 200 °C fokos sütőben süssük kb. 45 percig. Szebb színt kap kenyerünk, ha sütés előtt megkenjük olajjal.
Kaptunk egy finom kis kóstolót belőle, ami nagyon ízlett. Egy gond merült fel, amikor én készítettem el, akkor mégsem úgy sikerült. pedig követtem a tanultakat. Ennek ellenére ezt sütöttem, mert jobbat nem tudtam kitalálni.

Ez az első, kicsit túlkelesztett példány, de ennél már szebbet is tudok, ha nem szoptatok a kelleténél tovább
(Nem veszett kárba, a tetejét levágtam, abból lett zsemlemorzsa, a többit befalta Borim)
Készült szebb ezzel a recepttel, csak pont azért ez került fel, hogy lásd, nem mindig lesz elsőre szebb.

A következő receptet a boltban kaptam, egyik kedves óvónéni Ildikó, akinek a fia szintén lisztérzékeny osztottam meg velem, de ő is egy másik közös ismerőstől kapta a receptet. Köszönjük Tünde! Szóval szövevényes szálakon keresztül,terjednek az újabb, és újabb receptek. Hiába a szükség nagy Úr!

Fehér kenyér:
10 dkg Schaer mix B liszt
20 dkg Glutenix Alfamix liszt
2 evőkanál olaj
1 és 1/2 evőkanál só
pici cukor
1 dkg élesztő
3 dl tej
A mai napig ezt készítem, ez vált be Borimnak leginkább. Szoktam bucikat sütni, akkor a tetejét megszórom sajttal, na azt nagyon szereti.
Azért nem zárom ki a többi recept lehetőséget sem, mindig újabb, más, akkor finomabbra is találhatunk.
A gluténmentes lisztek világa igen terjedelmes, és bonyolult. Ezek a lisztek több összetevőből állnak, kukorica, rizs,burgonya, ezek a leggyakoribbak, persze minden más gluténmentes gabona is képezheti a liszt alapanyagát. Bonyolíthatja a kenyérválasztást egyéb allergia, amikor több összetevőktől mentes diétát kell tartani. Sok remek recept van, mindenkit kísérletezésre bíztatok. Na meg persze arra, hogy, ha valami finomságra talál, ne titkolja előlünk sem ;-)
Kis képsorozat, csak, hogy lássátok, hogy sokféleképpen felhasználható.



                                                       Ez mind egy recept alapján készült.

Lisztekről

Én nem próbáltam sokféle lisztet, gondolván, hogy bele is zavarodnék, ha mindegyik tesztelném. Ami nekem mindig van itthon:

Rizsliszt:
Nagyon szeretem, ráadásul az ára is barátságos. Isteni a főzelékek sűrítésére, levesek rántására (mondjuk erről lassan leszokunk), habarásra. A piskóta jellegű tészták készítésére csak önmagában elég. Muffint, tortaalapot nagyon finomat tudunk készíteni belőle. Palacsintát Adri barátnőm csak ebből készít Borinak, és azóta már én is eltanultam. Sőt, utolsó pizzatészta is ebből készült, bevált mondhatom.

Kukoricaliszt:
Minimálisat használok, például császármorzsa készítéshez, vagy piskótába pár dekagrammot, többet nem, mert nehézzé teszi a tésztát.

Schaer mix B:
A kenyérhez használom inkább, de persze minden másra is alkalmas, de valahogy így alakult nálam, szebb színe van, mint a Glutenixnek, sárgásabb.

Glutenix Alfamix:
Ebből fogy a legtöbb, a rizsliszt mellett. Nagyon szeretem, nemcsak kenyérsütésre használom, hanem süteményekhez. Szerintem mindenre tuti. Nokedli, kenyér, édes, és sós sütemények.

Kicsit a kész kenyerekről. Hát nem sok sikerélményem volt, nyilván, néha veszünk, mert tízóraira mit vigyen a gyerek, ha nem szendvicset, vagy affélét. Inkább én szeretem készíteni, mert akkor van, hogy csak harmad adagot készítek a kenyérrecept szerint, inkább friss legyen. Akármit is csinálunk csak frissen finom a kenyér, bolti száraz. Borim, ha nincs kenyere nagyon szívesen visz puffasztott rizsből készült kenyeret, szereti, ezért ez mindig van készleten itthon.
A kenyérből pedig mindig van a fagyasztóban, sőt minden fagyasztóban, ahol megfordulunk, hiszen ki tudja hol van rá szükség. Pirítóban kiolvasztva finom, és friss hatású. Néha csak azért sütök, hogy tudjak elrakni, vagy éppen kenyérmorzsát készítek belőle. Ha száraz már, és mégis csomagolni kell, akkor sokszor melegszendvicssütőben készült szendvicset rakok neki, imádja. Vagy bundáskenyeret sütök, és azt visz. Előfordult, hogy maradék palacsintát csomagoltam. Ezeket a meglepiket imádja.
Picit kapcsolódik még a témához, hogy a panírozáshoz isteni a burgonyapehely, zsemlemorzsa helyett. Érdemes kipróbálni.
Mindenesetre tudom, hogy az internet egy nagy útvesztő, és mindenkinek más tanács, ötlet válik be, de nagyon érdemes figyelni, és igen, néha kicsit több időt rászánni a kutatásra, hogy újdonságot, vagy éppen meglepő kísérletet végezzünk. Sok sikert hozzá!!! Remélem, kedvet kaptál?!
Egy friss kép a szép szeletekről
Ez a legfrissebb kedvenc

A kenyérrecept alapján készült, 4 zsemle lett belőle, ami sokkal hamarabb fogy el

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése